Aquí us mostrem un gràfic amb els estadisi els subestadis :
http://www.psicodiagnosis.cat/areageneral/desenvolupamentintelligenciapiaget/index.php |
L'etapa sensoriomotora (0-2 anys)
També us vull parlar que dins de la ja anomenada teoria de Piaget existeix la intel·ligència motora. Què no és més que l'explicació que mitjançant el moviment motor podem elaborar esquemes que ens permetran adquirir coneixements.
El moviment mitjançant la pràctica per resoldre problemes va molt lligada al desenvolupament sensorial i motor, ja que el bebè es relaciona amb el món mitjançant els sentits i el moviment.
Ho fa seguint els passos següents:
- Establint relacions entre objectes i accions (causa-efecte): per exemple si tira la pilota sap que botarà.
- Distingint entre mitjans i finalitats (intencionalitat): ja tenen intencionalitat i fan les coses amb un propòsit
- Construir la noció de permanència de l'objecte: de molt petits si algun objecte marxava del seu camp de visió, aquest deixava d'existir per a ells, ara a poc a poc si desapareix del seu camp de visió, sap que no és allà, però que no ha desaparegut.
- Elaborant una idea de l'espai: com els conceptes dins-fora.
- Elaborant les primeres representacions i accedint a la funció simbòlica (aquesta part ja arriba quasi als 2 anys): pensen més tot el que fan i es mouen més pel pensament que per l'acció.
Com ja s'ha vist l'ETAPA SENSORIOMOTORA està subdividida en sis estadis diferents per especificar molt més les adquisicions en cada edat. Els anirem comentat un per un, ja que és necessari desglossar-los per entendre millor el desenvolupament cognitiu fins als 2 anys:
Subestadi 1 (0-1mesos): Exercitació dels reflexos
- Tot gira al voltant dels reflexos.
- Mostra la mateixa resposta davant diferents objectes, encara no assimila les diferències.
- No coordina la informació dels sentits.
- No compren els objectes que l'observen.
- Poc a poc, anirà adaptant la seva conducta als estímuls activadors d'alguns reflexos.
- Al final d'aquest subestadi apareixen les primeres acomodacions, gràcies a la diferenciació dels esquemes reflexos originals.
Subestadi 2 (1-4 mesos): Reaccions circulars primàries
- Apareixen noves conductes que són les primeres adaptacions adquirides.
- Repeteixen moltes vegades aquells comportament que els agraden i han descobert a l'atzar.
- Les repeticions no tenen intencionalitat.
- Encara no s'bserva que busqui l'objecte amagat, però pot intuïr-ho gràcies a les rutines.
http://www.crecerfeliz.es/El-bebe/Buenos-cuidados/Juegos-para-hacer-reir-a-tu-bebe/%28image%29/2 |
Subestadi 3 (4-8 mesos): Reaccions circulars secundàries
- Es comencen a produïr fortuïtament i es desenvolupen sobre els objectes.
- En aquest moment el bebè ja té clar perquè vol repetir aquella acció, per aconseguir l'efecte que abans ha obtingut per cuasualitat.
- Ja comença a tenir conservació de l'objecte, si el veu parcialment ja el busca.
- Imita gestos o sons que li resulten familiars i s'escolta a ell mateix.
http://www.serpadres.es/1-2anos/educacion-y-desarrollo/juegos-de-imitacion-para-ninos.html |
Subestadi 4 (8-12 mesos): Coordinació d'esquemes secundàris
- Coordina i combina esquemes secundaris que ja tenia i els aplica a situacions noves com poder gatejar per agafar un objecte.
- Conductes amb un propòsit definit, com que implica intencionalitat i el fet de coordinar diferents esquemes per arribar a un fi indica l'inici de l'acte intel·ligent.
- Busca l'objecte amagat.
http://www.bebesmundo.com/la-higiene-en-los-obejetos-del-bebe/ |
- Els esquemes passen a ser mòbils, que li permetran experimentar i descobrir coses noves.
- Introducció de nous moviments en les repeticions permet aprendre nous esquemes intencionadament.
- Troba l'objecte en els desplaçaments quan veu la trajectòria.
- La representació mental i l'experimentació interna subtitueixen a la manipulació i al tempteig. No estan limitats al assaig-error per resoldre problemes.
- L'acció simbòlica subtitueix l'acció directa en la resolució de problemes.
- Total conservació de l'objecte.
- Imita models que no estan presents i comença el joc simbòlic.
http://elbaguldelsjocscast.wordpress.com/tag/juego-simbolico/ |
L'etapa preoperacional (2-7 anys)
Aquesta etapa està dividia en diferents parts perquè així clarifiquen millor els conceptes i és més entenedor, comencem dient que en aquesta etapa l'infant adquireix la capacitat de manejar el món de manera simbòlica o mitjançant representacions. Per exemple, si tiren un got a terra, saben que es trencarà, no cal que ho faci per saber que passarà si ho fa.El joc simbòlic
En aquesta etapa apareix el joc simbòlic que comença amb simples seqüències utilitzant objectes reals. Però no és fins als quatre anys que ja són capaços d'idear un guió i representar en ell diferents papers.
El joc simbòlic sempre s'inspira en fets reals de la vida del nen, aquest joc també afavoreix el desenvolupament del llenguatge, les habilitats cognitives i socials, la creativitat i la imaginació.
El llenguatge
En el període de 2-6 el llenguatge es desenvolupa molt acceleradament, comença a nomenar paraules soltes fent referència a fets que han passat o desigs que té. En aquest període comença a utilitzar el llenguatge per referir-se a fets o objectes en concret, també pot anomenar fets passats i objectes que estan absents.
Piaget creia que el pensament precedia al desenvolupament lingüístic, pensant abans de parlar.
Pintures i imatges mentals
En aquesta etapa els dibuixos són molt reveladors sobre els seus pensaments i sentiments. Però no és fins els 4 o 5 anys quan tenen idea del que estan dibuixant i és representatiu, perquè abans d'aquesta edat dibuixen només pel plaer que els produeix l'acte de dibuixar, no per representar res en concret.
En aquest apartat volíem fer un incís sobre un altre autor i la seva teoria de la formulació, Arno Stern. Aquest autor va afirmar que tots els infants segueixen el mateix patró en l'adquisició de diferents símbols que els permetran fer-ne d'altres en un futur. L'adquisició del dibuix és mundial, ens afecta a tots de la mateixa manera i resulta molt interessant veure com infants de diferents zones del món dibuixen una casa de la mateixa manera, encara que la seva realitat de casa sigui completament diferent.
Aquest autor defensa la llibertat d'expressió des de molt petits, sense demanar-los explicacions de què estan dibuixant. Només centrant-se en el simple plaer que és el dibuix per a molts infants i potenciar-lo.
Us deixem un vídeo amb les principals idees d'aquesta teoria:
Seguint amb Piaget ens trobem els Conceptes numèrics:
Comencen a utilitzar els nombres en l'edat preescolar, comprenent una mica les relacions numèriques, com que el 3 és major que el 2. Però no assoleixen realment el concepte de número fins els 6 anys.
Rochel Gelman va assenyalar que alguns nens de 4 anys poden entendre els següents principis bàsics del compteig:
- Si poden comptar qualsevol element estiguin ordenats o no.
- cada element ha d'estar comptat només una sola vegada.
- Els nombres s'assignen en el mateix ordre.
- L'ordre amb que es comptin els objectes és irrellevant.
- L'últim nombre pronunciat és la quantitat d'objectes que conté el conjunt.
L'egocentrisme
Tots els infants són egocèntrics en la primera etapa de la seva vida, es creuen el centre el món. No poden ser empàtics i als tres anys realitzen monòlegs col·lectius en els quals no els interessa l'opinió dels altres, i la majoria de les vegades no tenen cap relació amb els comentaris de l'interlocutor.
Entre els 4 i els 5 anys l'infant comença a tenir en compte que ha d'ajustar la seva comunicació als oients.
L'egocentrisme és manifesta de les següents maneres:
- Fenomenisme: Si dues coses passen juntes, és que tenen relació (com que tinc ganes de dormir, vindrà la nit)
- Finalisme: Cada cosa té un motiu i una finalitat que justifiqui la seva existència (els núvols es mouen perquè han de fer ploure a un altre lloc)
- Artificialisme: Tot ho ha creat l'home i és artificial (les muntanyes i els llacs els ha creat l'home)
- Animisme: Percebre com vivents i conscients objectes que no tenen vida ( es dóna un cop amb una taula i li pega i li diu dolenta)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada