En els primers 24 mesos el nen ha sofert uns canvis físics importants però és a patir d’aquesta edat quan hi ha una maduració cerebral que els permetrà conèixer el seu propi cos.
Aquest coneixement es regula per dues lleis: Llei cèfalo-caudal i Llei próximo-distal.
La Llei cèfalo-caudal permet que el control de braços ara s’estengui a cames
La Llei pròxim-distal ajuda al moviment dels músculs que controlen el canell i els dits.
De 2 a 3 anys
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhs6bapKMFPvPh0ZflW2kpXmyFO_oRWIXu_U7-ys3Dd8SxDTQcNn646YUDklSY3H8q09uQV0fbmMFVyvojT7Cyz3ICoMTWobuWb40goFgdIjWyWW78VIxMdFA_uc8G903zOLC4NlRtoow/s1600/tricicle.jpg)
A partir dels 3 anys es va consolidant la lateralitat del seu cos, dreta o esquerra i es recomana que estigui definida abans de l'inici d'aprenentatge d'escriptura.
- Córrer i saltar amb els dos peus junts
- Desenroscar taps
- Utilitzar la cullera per menjar
- Demanar anar al lavabo
- Menja de for autònoma
- Passa les fulles d-un llibre d'una a una
- Pot copiar un cercle, una línia vertical i una horitzontal
http://ingesport.blogspot.com.es/2012_01_01_archive.html
De 3 a 4 anys
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhs6bapKMFPvPh0ZflW2kpXmyFO_oRWIXu_U7-ys3Dd8SxDTQcNn646YUDklSY3H8q09uQV0fbmMFVyvojT7Cyz3ICoMTWobuWb40goFgdIjWyWW78VIxMdFA_uc8G903zOLC4NlRtoow/s1600/tricicle.jpg)
A partir dels 3 anys es va consolidant la lateralitat del seu cos, dreta o esquerra i es recomana que estigui definida abans de l'inici d'aprenentatge d'escriptura.
- Puja escales sense suport
- És capaç de dibuixar un cercle
- Pot girar al córrer i controlar la parada
- Augmenta la força muscular i ja pot pedalejar amb un tricicle
- Es serveix del seu cos per entendre les relacionsespacials: les coses estan a prop, lluny, davant o darrere d’ell.
- Dóna voltes sobre si mateix encara força obertes
- Emprar estisores per tallar paper
- Saltar 2 o 3 cops a la cama coixa
http://www.jocsalairelliure.cat/tricicles-patinets-correpassadissos/tricicle-be-move-girl
De 4 a 5 anys
- Manté l’equilibri damunt un peu durant 10 segons.
- Agafa força i destresa en braços i cames, i li agrada demostrar-ho: agafa la pilota amb totes dues mans i la deixa anar quan se li demana.
- Pot aprendre a agafar el llapis de forma adequada.
- Neurològicament segueix sense existir una lateralitat definida d’ull o de peu,però convé estar atents en cas que pogués aparèixer una lateralitat creuada: és a dir, tendències laterals diferents per mans i ulls: mà dreta i ull esquerre.
- Millora la seva coordinació i pot dirigir-se cap a la direcció que se li indica
- Ja baixa escales amb alternança de peus.
- Vestir-se sense ajuda
- Tallar una línia amb tisores
- Emprar la forquilla per menjar
- Copiar un quadra
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgQ7ehhiYV_yK5bcCfza9m6emHwKXxDnJKUpXKRbG6vIOgHCVEQY7mJMRD0ll34w-U7P4rbAuC7pGGr48m8twLvFBfq5DOXaFlWB8Z3v3gsAIJxhwzYbtAYrPB5Ap3qc_QFximPkfGlqA/s1600/vestirse-solo.jpg)
http://www.babymoon.es/blog/me-gustaria-que-mi-hijo-de-5-anos-se-vistiera-solo/
De 5 a 6 anys
- La musculatura de les cames li permet saltar petites barreres, saltar alternant els peus, saltar sobre un sol peu,córrer quasi com un adult...
- Entre els cinc i els sis anys d’edat,l’infant ja sap amb quina mà és més hàbil i la seva definició lateral de mans està quasi aconseguida
- Saltar uns 30 cm d’alçada i un metre de longitud
- Pot caminar per una barra d’equilibri
- Pot quedar-se en equilibri sobre un sol peu
- Utilitzar una maquineta per poder fer punta
- Bon moment per aprendre dansa i rítmica
- Patina.
- Munta en bicicleta i pedaleja sense
- Necessitat de rodes complementàries.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhFvJ8Ji6sOEZil9kGNnA2lBY-5RflkEgsmtekTdRSinVYKonjAGalEtSaywq6-ORwKQ-twqjeWzl7n04_No0Ic7vAD8rfN05wHc4ZnxWCewUEuomPC0Pew02EYeUc4_NV435_MulgLCQ/s1600/patinando.jpg)
http://mcariza.blogspot.com.es/2011/02/ninos-de-3-5-anos.html
Mares i pares esperem que us sigui de gran ajuda!!
Hola, som el grup del blog "Els xiquets i el seu desenvolupament" (http://elsxiquetsielseudesenvolupament.blogspot.com.es/).
ResponEliminaNosaltres ens hem llegit aquest article i l'hem trobat molt interessant, està molt complet. A l'apartat de 3 a 4 anys veiem que parleu sobre la lateralitat. Ens podríeu dir com detectar la lateralitat creuada en els xiquets a l'escola?
Doncs proposat-los-hi petits jocs, com podrien ser jugar a pirates per observar amb quin ull utilitzen l'allargavistes o simulant que fan una foto i observant quin és l'ull que utilitzen per mirar per l'objectiu. Això sumat a què diàriament els observem i ja sabem quina banda té més dominància.
ResponEliminaHola!, ( grup: aprenentatgedpf@gmail.com).
ResponEliminaNosaltres volíem saber, que si un nen tarda en realitzar les activitats que és determinen com a normals en cada edat, ens hauríem de preocupar? O pot ser possible que no totes els infants és desenvolupen en el mateix ritme ni en les mateixes circumstàncies?
Hola! i gràcies per visitar el nostre blog!
ResponEliminaHeu de tenir en compte que les edats son aproximatives però si que hi han certes característiques motores i perceptives que si s’han de donar en infants de 3- 6 anys. Us deixem aquest enllaç on s’especifiquen d’algunes d’elles. ;)
http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/06eab656-5f4d-4e35-8d2a-04fca258d91c/guia_de_desenvolupament_3-6_anys.pdf