dilluns, 24 de març del 2014

DESENVOLUPAMENT PSICOMOTRIU DE 2 A 6 ANYS

Amb aquesta publicació i tenint en compte la correlació d'etapes infantils, ara us parlarem del desenvolupament motriu des dels 2 fins als 6 anys.
En els primers 24 mesos el nen ha sofert uns canvis físics importants però és a patir d’aquesta edat quan hi ha una maduració cerebral que els permetrà conèixer el seu propi cos.
Aquest coneixement es regula per dues lleis: Llei cèfalo-caudal i Llei próximo-distal.
La Llei cèfalo-caudal permet que el control de braços ara s’estengui a cames
La Llei pròxim-distal ajuda al moviment dels músculs que controlen el canell i els dits.






Quins canvis descobrirem d'any en any?

De 2 a 3 anys
  • Córrer i saltar amb els dos peus junts
  • Desenroscar taps
  • Utilitzar la cullera per menjar
  • Demanar anar al lavabo
  • Menja de for autònoma
  • Passa les fulles d-un llibre d'una a una
  • Pot copiar un cercle, una línia vertical i una horitzontal



http://ingesport.blogspot.com.es/2012_01_01_archive.html


De 3 a 4 anys

A partir dels 3 anys es va consolidant la lateralitat del seu cos, dreta o esquerra i es recomana que estigui definida abans de l'inici d'aprenentatge d'escriptura.
  • Puja escales sense suport
  • És capaç de dibuixar un cercle
  • Pot girar al córrer i controlar la parada
  • Augmenta la força muscular i ja pot pedalejar amb un tricicle
  • Es serveix del seu cos per entendre les relacionsespacials: les coses estan a prop, lluny, davant  o darrere d’ell.
  • Dóna voltes sobre si mateix encara força obertes
  • Emprar estisores per tallar paper
  • Saltar 2 o 3 cops a la cama coixa
http://www.jocsalairelliure.cat/tricicles-patinets-correpassadissos/tricicle-be-move-girl

De 4 a 5 anys

  •  Manté l’equilibri damunt un peu durant 10 segons.
  • Agafa força i destresa en braços i cames, i li agrada demostrar-ho: agafa la pilota amb totes dues mans i la deixa anar quan se li demana.
  • Pot aprendre a agafar el llapis de forma adequada.
  • Neurològicament segueix sense existir una lateralitat definida d’ull o de peu,però convé estar atents en cas que pogués aparèixer una lateralitat creuada: és a dir, tendències laterals  diferents per mans i ulls: mà dreta i ull esquerre.
  • Millora la seva coordinació i pot dirigir-se cap a la  direcció que se li indica
  • Ja baixa escales amb alternança de peus. 
  • Vestir-se sense ajuda
  • Tallar una línia amb tisores
  • Emprar la forquilla per menjar     
  • Copiar un quadra
http://www.babymoon.es/blog/me-gustaria-que-mi-hijo-de-5-anos-se-vistiera-solo/

De 5 a 6 anys

  • La musculatura de les cames li permet saltar petites barreres, saltar alternant els peus, saltar sobre un sol peu,córrer quasi com un adult...
  • Entre els cinc i els sis anys d’edat,l’infant ja sap amb quina mà és més hàbil i la seva definició  lateral de mans està quasi aconseguida
  • Saltar uns 30 cm d’alçada i un metre de longitud
  • Pot caminar per una barra d’equilibri
  • Pot quedar-se en equilibri sobre un sol peu
  • Utilitzar una maquineta per poder fer punta  
  • Bon moment per aprendre dansa i rítmica
  • Patina.
  • Munta en bicicleta i pedaleja sense
  • Necessitat de rodes complementàries.

http://mcariza.blogspot.com.es/2011/02/ninos-de-3-5-anos.html

Mares i pares esperem que us sigui de gran ajuda!!

4 comentaris:

  1. Hola, som el grup del blog "Els xiquets i el seu desenvolupament" (http://elsxiquetsielseudesenvolupament.blogspot.com.es/).
    Nosaltres ens hem llegit aquest article i l'hem trobat molt interessant, està molt complet. A l'apartat de 3 a 4 anys veiem que parleu sobre la lateralitat. Ens podríeu dir com detectar la lateralitat creuada en els xiquets a l'escola?

    ResponElimina
  2. Doncs proposat-los-hi petits jocs, com podrien ser jugar a pirates per observar amb quin ull utilitzen l'allargavistes o simulant que fan una foto i observant quin és l'ull que utilitzen per mirar per l'objectiu. Això sumat a què diàriament els observem i ja sabem quina banda té més dominància.

    ResponElimina
  3. Hola!, ( grup: aprenentatgedpf@gmail.com).
    Nosaltres volíem saber, que si un nen tarda en realitzar les activitats que és determinen com a normals en cada edat, ens hauríem de preocupar? O pot ser possible que no totes els infants és desenvolupen en el mateix ritme ni en les mateixes circumstàncies?

    ResponElimina
  4. Hola! i gràcies per visitar el nostre blog!
    Heu de tenir en compte que les edats son aproximatives però si que hi han certes característiques motores i perceptives que si s’han de donar en infants de 3- 6 anys. Us deixem aquest enllaç on s’especifiquen d’algunes d’elles. ;)
    http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/06eab656-5f4d-4e35-8d2a-04fca258d91c/guia_de_desenvolupament_3-6_anys.pdf


    ResponElimina