Des de ben aviat, xiquets i xiquetes aprenen a descriure’s a sí mateixos i als altres en funció del gènere.
S’observen des de ben petits algunes diferències lligades al gènere. Si observem el pati d’una escola veiem diferències entre el joc de xiquets i xiquetes, en relació al nivell d’activitat, al tipus de joc. Des dels primers anys, els xiquets solen ser més actius.
S’observen també respecte al gènere diferències en la personalitat. Des de els 2-3 anys s’observa que les xiquetes són emocionalment més sensibles.
Respecte a l’agressivitat també s’observa que els xiquets la mostren en un nivell més elevat que les xiquetes.
A partir dels 2 anys es comença a observar la identitat de gènere, basada sobretot en aspectes externs i visibles (pentinat, roba,..).
Seguidament es descobreix l’estabilitat de gènere, comprendre que el gènere és un tret que romandrà estable en el temps.
Als 3-4 anys la nena sap que va néixer sent nena i que esdevindrà una dona (igual els nens).
Cap als 6-7 anys apareix l’anomenada constància de gènere: prendre consciència de què el gènere és invariant en les persones i no es pot modificar.
Els rols de gènere:
•Els rols assignats al gènere no són estàtics, canvien històricament.
•Tot i l’igualitarisme hi ha encara moltes estereotípies lligades al gènere, i que es transmeten en el procés de socialització.
Referències: http://www.xtec.cat/web/projectes/coeducacio
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada