dijous, 29 de maig del 2014

EL LLENGUATGE

Sobre el llenguatge...

El llenguatge és la capacitat humana que ens distingeix dels animals i de les altres espècies i ens humanitza.
La parla permet exterioritzar idees, records, coneixements, desigs, i
interioritzar-los al mateix temps.
Ens permet posar-nos en contacte directe amb els altres.

El procés de l'aprenentatge implica un codi de símbols, l’adquisició de vocabulari, l’elaboració de frases...
I també comporta un seguit de capacitats:

  −Maduració del sistema nerviós.
 −Aparell fonador adient.
  −Nivell suficient d’audició.
−Un grau d’intel·ligència mínim.
−Una evolució psico-afectiva.
 −Estimulació del medi.
 −Relació interpersonal.
 
 De 0 a 2 anys...
 Schaeffer, divideix l’aparició del llenguatge pre-lingüístic en cinc de fases:
a) El període immediat al naixement.
b) Dels 2 als 5 mesos.
c) Dels 5 als 8 mesos.
d) Dels 8 als 18 mesos.
e) Dels 18 als 24 mesos.

a) El període immediat al naixement.
 
 Gràcies a la interacció social entre la mare i el fill com el bebè pot regular i estabilitzar aspectes biològics que són molt importants per a la seva supervivència. El nen ve dotat d’uns mecanismes perceptius innats que el fan especialment dotat per a la interacció amb els adults. 
Durant els 2 primers mesos els nens es limiten a plorar, a cridar, a rondinar...i, de vegades també riuen. És a dir, aquests sons no són produccions de la parla,només són produccions fisiològiques, però són els primers sons que produeixen.
b) Dels 2 als 5 mesos.
Cap als 2 mesos els nens solen descobrir al company social. Durant els següents mesos manifesten un interès especial per interactuar amb altres persones, especialment amb els pares i germans o altres familiars. El nen es limita a mirar i a somriure la majoria de vegades i, alguna vegada, fa alguna vocalització. És normal que es donin contactes tàctils.Al final d’aquest període el nen ja intervé molt més. Però als 5 mesos encara hi ha una gran dependència de l’adult.
Apareixen nous sons, els quals són una millora dels anteriors: nous crits, murmuris, sons vocàlics, etc.
Aquest període s'anomena balboteig



c) Dels 5 als 8 mesos.

Cap als 5 mesos els nens comencen a estar molt interessats pel món dels objectes. Els agrada explorar el món i ho fan especialment per mig de la manipulació i també de la visió. Durant aquest període la mare i el nen comencen a compartir coses del món real (juguen amb la pilota, amb un nino de drap, amb peces de colors, etc.) El problema és que aquest compartir encara depèn massa de l’adult. El nen s’interessa normalment pels objectes, però hi juga sense necessitar a ningú, ha de ser l’adult qui converteixi aquesta exploració solitària en social. Al principi d’aquest període l’adult manipula els objectes per entrar en contacte amb el nen, després utilitza els gestos referencials (assenyalar) per referir se als objectes i, finalment, els hi posa etiquetes verbals. Una mica de redundància sempre és bona per als nens d’aquesta edat. D’aquesta manera apareixen les primeres relacions interpersonals (relacions interpsicològiques de Vygostky). L’adult és un agent actiu de tot el procés,adaptant se i ajudant al nen sempre que ho necessita.
A partir dels 6 mesos fins als 10 apareixen els balboteigs amb sons vocàlics i
consonàntics repetits en síl·labes (ma-ma-ma, pa-pa-pa, da da-da). Aquest
primer balboteig s’anomena reduplicat perque el nen es limita a repetir la
mateixa síl·laba. Comencen a aparèixer també els primers gestos.
 d) Dels 8 als 18 mesos.
Apareix el concepte de “diàleg”. El nen pot “parlar” amb un adult sobre coses del món amb una major autonomia i amb molta més iniciativa pròpia. 
És necessari que el nen entengui que:
  • El diàleg és una cosa de dos (emissor i receptor). 
  • Comunicar requereix una certa intencionalitat.

Els nens comprenen frases simples i també comprenen frases curtes.
El balboteig reduplicat varia, el nen ja comença a unir síl·labes diferents (pa-da-ba, pa-ta-ba, etc). És el que es coneix com xerrameca.
Cap als 18 mesos té adquirides unes 50 paraules, però en comprèn moltes més de les que pot produir.
e) Dels 18 als 24 mesos.



A partir dels 18 mesos, el nen serà capaç d’aprendre unes 100 paraules noves cada mes, de forma que cap als 6 anys ja domina entre 8.000 i 10.000 paraules.
Aquesta fase es coneix com holofràstica perque utilitza una sola paraula com si fos una oració.
Cap als 21 mesos els nens passen a utilitzar frases de dues paraules (biverbal).
El vocabulari continua expansionant-se de forma molt important.
 De 2 a 6 anys...
  
ASPECTE MORFOSINTÀCTIC

Cap als 24 mesos, els nens ja produeixen frases més complexes i el 50% de les seves produccions són frases de més de dues paraules (discurs telegràfic). 
Els errors més habituals són:
  • Redundància.
  • Utilitzar preposicions, conjuncions o adverbis de forma inadecuada.
  • Moltes ocasions només saben emprar les tres primeres persones del singular (jo, tu, ell/a).
  • L’error més típic és el d’aplicar una regla quan no és necessari, per exemple amb els verbs que tenen acabaments irregulars. 

 ASPECTE FONOLÒGIC

Els nens dominen ja les vocals prop dels 2 anys i també algunes consonants, especialment les nasals “m” i “n” i les oclusives “p” i “t”

L’ordre en que s’adquireixen els sons consonàntics és el següent:
1)Les nasals (m, n, ñ) ja estan adquirides en un 90% dels casos cap als 3
anys, així com les oclusives “p, t, k, b”, així com el lateral “l”.
2)Les oclusives “d” i “g”, els fricatius “f” i “j”, el so africat “ch” i el lateral “ll” no es dominen fins als 4 anys aproximadament.
3)Els fricatius “s” i “z” s’assoleixen cap als 6 anys.
4)Els sons vibrants “r” i “rr” no es poden produir correctament fins als 6 o 7
anys.
 ASPECTE SEMÀNTIC

A partir dels 2 anys continua expansionant-se el vocabulari del nen d’una manera molt important.
No tots els nens presenten el mateix estil quan aprenen les paraules i el seu
significat. Sembla que és degut al context en què es desenvolupen:

  • Estil referencial: Són nens que produeixen molts més noms, especialment d’objectes, que de verbs o altres tipus de produccions. L’ús del llenguatge es dóna especialment per etiquetar i classificar coses.
  • Estil expressiu: Són nens amb una àmplia barreja de diferents tipus de paraules, i utilitzen el llenguatge per expressar necessitats i mantenir contacte social.
 ASPECTE PRAGMÀTIC


La pragmàtica és la disciplina que estudia la manera com les persones utilitzen les eines del llenguatge per comunicar-se socialment amb els altres(per expressar idees, conceptes, estats emocionals, necessitats, etc). 

Dels 2 als 6 anys es produeixen continues millores en la seva comunicació:
−Cada vegada té més habilitats per situar-se en el punt de vista de l’oient.
−També milloren les seves capacitats per adaptar el seu missatge a l’ambient en el què es comunica.
−Avancen les seves capacitats per fer preguntes quan no entén alguna cosa
i per seguir les ordres que li dóna algú.
Fins a l’adolescència el nen no té adquirides les mateixes funcions comunicatives que un adult.


Referències:http://www.xtec.cat/web/curriculum/primaria/comunicaciooral/llenguatgeoral

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada